نسخه شماره : 304 - 1397/01/23 -

سازمان آگهی ها تلفن :66402128 - 09011575857 نمابر : ۸۹۷۷۸۸۲۹

جمله روز:

.امام علی (ع): بزرگترین " ثروت " قناعت است

 
دروغي به نام صيد قاچاق در آب هاي ايران

 دروغي به نام صيد قاچاق در آب هاي ايران 

چابهار که در ماه هاي اخير به دليل موافقتنامه اقتصادي جاده ابريشم همواره در صدر خبرها قرار داشت چندي است که در فضاي مجازي در مرکز شايعات قرار گرفته است.

به گزارش ثروت، دست به دست شدن ويديويي در فضاي مجازي که در آن فردي خود را صياد محلي معرفي مي کند و از صيد بي رويه صنعتي در آب هاي درياي عمان توسط شناورهاي چيني شکايت دارد آخرين نمونه از شايعاتي است که در پي انعقاد قرارداد ترانزيت کالا از طريق بندر چابهار رواج پيدا کرده است.

اگرچه از زمان انتشار اين شايعه مقام هاي محلي شيلات به کرات آن را تکذيب کرده و با اشاره به مفاد قراردادهاي ايران با کشور چين اعلام کرده اند که ترانزيت کالا از درياي عمان هيچ ربطي به صيادي ندارد و هيچ کشتي صيادي بيگانه در آب هاي ايران حضور ندارد اما شايعه سازان چنان به شايعه خود دامن زدند که اين بار شيلات کشور در اين باره به پاسخگويي پرداخته است.

شناور خارجي نداريم

معاون صيد و صيادي سازمان شيلات ايران حضور شناورهاي صيادي چين در آب هاي ساحلي ايران را رد کرد و گفت: هيچ شناور خارجي حق ورود به آب هاي ايران را ندارد و اين موضوع تخلف محسوب مي شود. «شاپور کاکولکي» روز چهارشنبه در نشست خبري خود با تشريح عملکرد صيد و صيادي درباره فعاليت و برداشت بي‌رويه شناورهاي چيني از ذخاير درياي جنوب کشور افزود: چيزي به نام شناور خارجي نداريم و تمام مراحل ثبت شناور و تغيير پرچم بر عهده سازمان بنادر کشور است. وي تصريح کرد: به کارگيري خدمه خارجي موضوع ديگري است که در ساير موارد نيز ديده مي‌شود، مانند هواپيما که ممکن است خلبان آن خارجي باشد و حتي مواردي داريم که شناورهاي ايراني ناخداي خارجي دارند. معاون سازمان شيلات درباره اين ادعا که گفته مي شود يک فرد چيني که در ايران شرکت ثبت کرده، طي قراردادي قرار است 80 شناور چيني را براي صيادي وارد آب‌هاي جنوب کشور کند، گفت: اين موضوع را رد مي کنم زيرا در مجموع حدود 85 شناور فعال در حوزه صيد فانوس ماهيان درياي جنوب داريم. وي اضافه کرد: قيمت هر شناور رقمي بيش از 30 ميليون دلار است بنابراين خريد چنين شناورهايي کار آساني نيست.

وي اظهارداشت: فرد مذکور تاکنون 16 شناور را به صورت اجاره‌اي و با شريک ايراني وارد آب‌هاي ايران کرده است که مشغول فعاليت هستند.

به گفته کاکولکي، گاهي برخي شناورهاي خارجي توسط ايراني ها به شرط تمليک اجاره مي شود. به گفته معاون سازمان شيلات، طبق آمارها نزديک 300 نفر از خدمه شناورهاي ايراني در آبهاي ساحلي خارجي هستند. کاکولکي به وجود قايق هاي غيرمجاز صيادي در آبهاي ساحلي کشور اشاره کرد و گفت: تعداد قايق هاي غيرمجاز صيادي زياد است که برخي از آنها شماره ثبت ندارند و برخي شماره هاي ثبت تفريحي دارند که به صيد و صيادي غيرمجاز مشغول مي شوند.

ممنوعيت افزايش شناورها

معاون صيد و صيادي سازمان شيلات ايران گفت: فشارهاي زيادي از سوي مسئولان برخي استان‌ها براي اعطاي مجوز شناورهاي جديد به شيلات وجود دارد، اما به دليل آنکه افزايش شناور سبب کاهش اشتغال و صيد صيادان بومي مي‌شود، به هيچ عنوان با اين موضوع موافقت نمي‌شود. وي اظهارداشت: طبق اعلام مؤسسه تحقيقات علوم شيلاتي ايران به دليل محدوديت ذخاير آبزيان در درياي خزر و خليج فارس هيچ مجوز جديدي براي افزايش شناورهاي صيد و صيادي بويژه در آب هاي کم عمق ساحلي نمي‌دهيم اما براي آب هاي عميق و فراساحلي با عمق هاي بالاي 200 متر، بر اساس نياز تصميم گيري مي شود. وي ادامه داد: براساس آمار موسسه تحقيقات علوم شيلاتي ذخاير آبزيان ما در خطر است و به هيچ عنوان نبايد افزايش ناوگان داشته باشيم.

گردش مالي صيد و صيادي ايران

معاون صيد و صيادي سازمان شيلات ايران تصريح کرد: گردش مالي اقتصادي در حوزه صيد 4600 ميليارد تومان است در حالي که طي 40 سال گذشته به قيمت روز 2800 ميليارد تومان در بنادر هزينه شده که اين از لحاظ اقتصادي اهميت دارد و بيانگر تحقق سياست اقتصاد مقاومتي است.

کاکولکي افزود: سال گذشته براي اتمام پروژه هاي نيمه ساخت 335 ميلياردتومان اعتبار نياز داريم در حالي که ميزان اعتبار تخصيص داده شده 40 ميليارد تومان است و از اين رو بايد بتوانيم از اعتبارات بخش خصوصي براي مناطق آزاد استفاده کنيم.

چين سازنده شناورهاست

از سوي ديگر به دليل طرح ادعاهاي مشابه در مورد بندر عباس مديرکل شيلات هرمزگان ضمن تکذيب اخبار و شايعه پراکني‌هاي اخير در بين مردم که شناورهاي چيني در دريا و آب‌هاي هرمزگان در حال فعاليت هستند، گفت: خوشبختانه اين شناورها مالکيت ايراني داشته و تنها کشور سازنده آن‌ها چين است.

سيد پرويز محبي در جمع خبرنگاران، با اشاره به خدمه گاها چيني اين شناورها، تصريح کرد: فعاليت اين شناورها که طي سال‌هاي اخير به ناوگان صيادي جمهوري اسلامي ايران افزوده شده‌اند، براي ملوانان ايراني ناآشنا بوده که برخي شناورها براي آموزش شيوه راهبري فني صيد خود از خدمه چيني استفاده کرده‌اند و با توجه به خريد شناورها از کشور چين با خدمه چيني موجود در شناورها قرار داد بسته‌اند که آن هم در حال جايگزيني با نيروهاي آموزش ديده ايراني است.

وي افزود: البته در همه شناورهاي بزرگ دنيا از نيروهاي مجرب خارجي استفاده مي‌شود و اين امر در عرصه‌هاي بين‌المللي طبيعي است.

اين مقام مسئول با بيان اينکه مطالعه اوليه ذخاير فانوس ماهيان از پشتوانه پنجاه ساله پژوهشي برخوردار است، اظهار کرد: پس از مطالعات و تحقيقات به عمل آمده مشخص شد، آب‌هاي جنوب کشور در حوضه درياي عمان از ذخايري بالغ بر دوميليون تن برخوردار است که با توجه به عمر کوتاه اين گونه از ماهيان بين 300 تا 400 هزار تن از آن قابل برداشت است.

مديرکل شيلات هرمزگان در همين راستا تصريح کرد: صيد تجاري اين ماهيان از سال 78 با فعاليت دو فروند کشتي آغاز شد که با توجه به ظرفيت خوب اين فانوس ماهيان و امکان هدر رفت آن در صورت عدم صيد در حال حاضر تعداد آن‌ها به حدود 100فروند رسيده است. محبي ميزان صيد اين آبزيان در سال 95 را بالغ بر 15هزار تن دانست و عنوان کرد: اين ميزان در سال 96 به 20 هزار تن رسيده ‌و هنوز تا رسيدن به مرز ظرفيت قابل برداشت فاصله زيادي باقي است، به طوري که مي‌توان گفت ميزان برادشت صورت گرفته فعلي فقط نزديک به يک بيستم ظرفيت قابل صيد است.

وي بيان کرد: بر اساس سياست ها و برنامه ريزي‌هاي سازمان شيلات ايران در پايان برنامه ششم صيد 100هزار تن از اين آبزيان در درياي عمان قابل انتظار است که اين مهم در راستاي خود کفايي کشور در ‌رابطه با توليد پودر ماهي و قطع واردات آن گامي مهم و ضروري است.

محبي اضافه کرد: اين در حالي است که براي تهيه غداي ماهيان پرورشي در کشور تا 100 هزارتن پودر ماهي وارد مي‌شود و حداقل صيد 500 هزارتن ماهي ميکتوفيده براي تهيه 100 هزارتن پودر لازم است.

مدير کل شيلات هرمزگان با بيان اينکه متاسفانه برخي از شبکه‌هاي اجتماعي در فضاي مجازي و همچنين يکي از روزنامه‌ها با کنار هم گذاشتن مطالب قديمي و همچنين تصاوير غير مرتبط اقدام به تشويش اذهان عمومي کرده است که اين غرض ورزي‌ها با هدف بر هم زدن آرامش جامعه صيادي 30هزار نفره استان است و بدون شک از طريق مراجع ذي‌صلاح در حال پيگيري اين مهم و علت اين جو سازي‌ها هستيم.

محبي با اشاره به خبرکذب منتشر شده در فضاي مجازي مربوط به درگيري و تيراندازي بين صيادان سنتي هرمزگان و کشتي هاي صيد صنعتي، اظهار کرد: اين خبر کذب پس از انتشار با تکذيب مسئولين اداره بنادر و دريانوردي‌، درياباني و همچنين شيلات همراه شد تنها باعث اتلاف وقت و انرژي دستگاه‌هاي اجرايي براي تحقيق و رسيدن به کذب بودن شد.

وي خاطرنشان کرد: ادامه اين روند شايعه پراکني مي تواند تبعات جبران ناپذيري را براي کشور به ويژه استان هرمزگان و صيادان داشته باشد، چرا که جمعيت صيادي استان بخش عظيمي از استان هرمزگان را شامل مي‌شود که اين شايعات رزق و روي و مسايل معيشتي آنها را هدف گرفته است و روان صيادان را آزار مي‌دهند.

مديرکل شيلات هرمزگان با بيان اينکه آب هاي سرزمين تعريف شده است و هيچ کشتي خارجي براي صيد اجازه ورود به آبهاي سرزميني ايران را ندارد.

وي تصريح کرد: اين شناورها در اعماق بالاي 200 متري و در آب هاي مشترک ايران و عمان صيادي مي‌کنند و در جاسک، قشم و بندرعباس فقط تخليه ماهي و تدارکات شناورها انجام مي‌شود.


بالا